I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday 4 April 2012

Bangunan Berstatus Retro

Kalau korang jalan2 kat KL, mesti boleh tengok bandar tu tengah pesat membangun. Tapi dalam kepesatan tu, bila merayau2, mesti mata korang tertumpu kat beberapa buah bangunan lama yang masih kukuh tersergam indah. Bangunan2 yang dibina pada zaman penjajah ni masih lagi menjadi tarikan hingga kini. So jom kita kenal2 dengan bangunan yang ada sekarang:


Okey, ni la bangunan Sultan Abdul Samad. Bangunan ni dah tak asing lagi rakyat yang mengaku beliau adalah seorang warganegara Malaysia. Bangunan ni adalah simbol kemerdekaan dan merupakan salah satu mercu tanda negara Malaysia. Di sinilah bendera Union Jack telah diturunkan tanggal 12 malam 31 ogos 1957 dan Menjadi tapak peristiharaan kemerdekaan bagi tanah melayu.



Haaaaa.. yang ni pulak jam bandul yang paling besar kat Kl. Jam ni akan berbunyi ding dong bell bila jam menunjukkan waktunya dah sampai. Ding dong jam pulak berdasarkan masa yang ditunjukkan oleh jam tersebut.



Antara binaan yang menarik diterapkan pada bangunan Sultal Abdul Samad ni, Binaan yang beriunsurkan islam.


So bagi sesiapa yang tak pernah sampai lagi, tunggu apa lagi. Lawatlah warisan kebangaan kita rakyat Malaysia. Kat Malaysia pun dah cukup untuk lawat singgah2 berjalan. Upcoming dengan tempat yang lagi menarik lepas ni.

No comments:

Post a Comment